Terug naar Inhoud Mag'
Health & Beauty

Soep, je winterse bondgenoot

“Eet je soep op!” Wie heeft dat zinnetje niet gehoord toen hij een kind was? Tot vervelens toe … Maar hoe je het ook draait of keert, je kan er niet omheen: als je voor jezelf en je kinderen gezond wil koken, is soep je trouwe bondgenoot!

Er zijn in elk geval redenen genoeg om van soep te houden, ongeacht je leeftijd:

> Kinderen: soep is vaak nog de gemakkelijkste manier om kinderen hun dagelijkse portie groenten te bezorgen zonder dat ze het doorhebben. Zoals spinazie, een onoverkomelijke hinderpaal voor de meeste kinderen. Maar in de soep, met een beetje room erbij, smullen ze ervan. En als je er wat pastabeestjes of -letters in strooit, verdwijnen hun laatste bezwaren!

> Volwassenen: wat is beter voor een evenwichtige en opwekkende lunch: een smakelijk bord soep of een broodje met moeilijk te verteren vet beleg? En ’s avonds, als je eens geen zin hebt om uitgebreid te koken, is een kom soep snel opgewarmd.

Maar soep biedt nog veel meer voordelen. Een betere bondgenoot voor je gezondheid ga je moeilijk vinden … zeker in de winter.

5 redenen om elke dag soep te eten

> Soep is goed voor je vochtinname: een kom soep komt ruwweg overeen met twee glazen water. Als je overdag vergeet om voldoende te drinken, helpt een kom soep ’s middags of ’s avonds om onze dagelijkse vochtinname op peil te houden.

> Soep verwarmt: om het in de winter snel lekker warm te krijgen gaat er niets boven een bord soep! En het effect houdt veel langer aan dan bij een koffie, een kop thee of een warme chocolademelk.

> Soep is goed voor de lijn: een kom soep bevat maar 100 tot 150 calorieën. Aangezien er in soep vooral water en groenten zitten, verdik je er niet van. Zelfs niet als je een aardappel toevoegt om ze in te dikken. Bovendien geeft soep snel een gevuld gevoel. Je eet er dus niet te veel van en je bent minder geneigd om na de maaltijd extra hapjes te eten.

> In soep zitten vitamines: hoewel vitamines tijdens het koken verminderen, blijft vitamine A - die je onder andere in wortelen, broccoli, spinazie, tomaten en pompoenen vindt - sterk aanwezig in soep. Vergeet evenmin de mineralen (calcium, magnesium, fosfor, …) en de sporenelementen (ijzer, zink, …) en uiteraard de vezels.

> Soep kan je cholesterol beïnvloeden: de groenten in de soep maken er een vezelrijk voedingsmiddel van en vezels beperken de opname van slechte cholesterol door het organisme. Soep vermindert ook het risico op hart- en vaatziekten en volgens recente studies zelfs het risico op darmkanker.

Tot slot nog 3 tips ...

1. Laat je soep niet te lang koken: hoe meer je soep verwarmt, hoe meer de vitamines en andere gunstige bestanddelen van groenten verloren gaan. Kies altijd seizoensgroenten en eventueel biogroenten, die je bovendien met je Eco Pass® kan betalen!

2. Maak een grote hoeveelheid ineens klaar: soep laat zich heel goed invriezen. Maak dus op voorhand een paar flinke ketels klaar en vries de soep in individuele porties in. De hoge voedingswaarde blijft behouden, ook als je ze later ontdooit.

3. Een wereld van geuren en smaken. Aarzel niet om te experimenteren met specerijen (muskaat, komijn, gember, …) en kruiden (peterselie, bieslook, …). Voeg look of sjalotjes toe. Strooi er bij het opdienen wat croutons met olijfolie over en je soep wordt nog verrukkelijker!

Smakelijk!
 
 
Terug naar Inhoud Mag'

Ontdek onze exclusieve wedstrijd !

Ik neem deel

Nog geen lid?

Lid zijn van Sodexo4You biedt u tal van voordelen. Dankzij uw persoonlijk profiel kan u van verschillende kortingen en exclusieve aanbiedingen genieten. Gebruik uw Sodexo Card® of een andere Sodexo cheque om u vandaag nog te registreren.