Je Voordelen

Seizoensgroente en seizoensfruit in december: een gezond eindejaar!

Zelfs in de koude decembermaand kan je nog altijd veel seizoensgroente van bij ons in de winkel vinden. De keuze voor seizoensfruit is in december wat beperkter, maar wel heerlijk! 

 

Sinterklaas, Kerstmis, Oudejaar … december is een echte feestmaand boordevol snoep, chocolade en eten. Hou je het tussendoor graag wat gezonder als tegengewicht voor al die feestmaaltijden? Dan raden we je aan voor seizoensgroente en seizoensfruit te kiezen. Die zijn immers lokaal geteeld en op het toppunt van hun seizoen. Daardoor bevatten ze veel meer vitamines. 
 

➤ Goed voor je feestbudget … en het milieu 

Seizoensgroente en seizoensfruit worden lokaal gekweekt op het veld of in de boomgaard. Daardoor betaal je er minder voor dan voor groente en fruit dat uit een ver lang wordt ingevoerd of dat een verwarmde serre vereist. Zo hou je extra budget over voor de rest van je feestmaaltijd. 

Bovendien steun je met seizoensfruit en seizoensgroente niet alleen de Belgische economie, maar ook het milieu.   

 

➤ Seizoensfruit in december 

De keuze voor seizoensfruit is in december behoorlijk beperkt. Goed bewaarde appels, hazelnoten, peren en walnoten uit het herfstseizoen smaken nu gelukkig nog heerlijk. Daarnaast vind je in deze koude wintermaand nog altijd vers geplukte kweeperen en tamme kastanjes. 

 

➤ Seizoensgroente in december 

Het aanbod aan seizoengroenteruit uit Belgische grond is zelfs in december nog altijd overweldigend. Deze maand kan je je winkelkarretje bijvoorbeeld duurzaam vullen met: 

  •  

    • Aardappel 

    • Aardpeer 

    • Bleekselderij 

    • Boerenkool 

    • Broccoli 

    • Champignon 

    • Groene kool 

    • Kervel 

    • Knolselder 

    • Koolraap 

    • Kruidkers 

    • Krulandijvie

    • Oesterzwam

    • Pastinaak 

    • Pompoen 

    • Prei 

    • Raap 

    • Rammenas 

    • Rode biet 

    • Rode kool 

    • Schorseneer 

    • Spruitjes 

    • Ui 

    • Veldsla 

    • Witloof 

    • Witte kool 

    • Wortel 

  •  

➤ Seizoensfruit in de kijker: kweepeer 

Kweeperen zijn een van de weinige fruitsoorten die je in december vers kan kopen. Toch vind je ze niet in de meeste supermarkten. Bij de lokale fruitwinkel vind je ze vaak wel. Goede fruithandelaars weten immers dat dit harde, zure en, toegegeven, behoorlijk lelijke fruit pas heerlijk smaakt en ruikt nadat je ze hebt gestoofd 

 

De kweepeer komt oorspronkelijk uit Iran, Turkije en GriekenlandIn het oude Griekenland was kweepeer de heilige vrucht van Aphrodite, de godin van de liefde en de vruchtbaarheid. Volgens verschillende bronnen, waaronder de Griekse historicus Plutarchus, kauwden Griekse bruiden op een stukje kweepeer om een zoet geurende adem te krijgen voordat ze de bruidskamer betraden. 

 

Ook bij de Oude Romeinen zie je de kweepeer vaak opduiken in de rechterhand van Venus, de godin van de liefde.  

 

Tot ver in de Middeleeuwen bleef de vrucht een hoofdrol spelen in de weelderige banketten van koningen en aristocratenZelfs Nostradamus wijdde er in de 16de eeuw meerdere recepten aan in zijn boek. 

 

Daarna raakte de vrucht echter in de vergetelheid. Tot dit eindejaar, op een van jouw feestmaaltijden? 

 

➤ Recept van de maand: gestoofde kweepeer 

Rauw kan je de kweepeer niet eten. Je kan ze wel perfect stoven voor in een taart, er heerlijke chutney van maken of … ze pocheren en serveren naast vlees of linzen. Door hun prachtige oranje kleur en heerlijke geur maken ze zo van elk gerecht een feestmaaltijd! 

 

Ingrediënten voor 6 personen 

  • • kweeperen 

  • • kaneelstokje 

  • • Citroensap van 1 biocitroen

  • • 300 gram suiker 

  • • 1 liter water 

  • • Optioneel: 2 el oranjebloesemwater 

  • • Optioneel: citroenschil van 1 biocitroen

  • • Optioneel: 3 steranijzen 

  • • Optioneel: 6 groene kardamompeulen

 

Bereiding 

  1. 1. Schil de kweeperen, snij ze in vier en verwijder het klokhuis. 

  1. 2. Wrijf de partjes in met citroensap 

  1. 3. Breng het water aan de kook en doe er het kaneelstokje en suiker in tot alle suiker is opgelost. 

  1. 4. Voeg de optionele smaakmakers toe naar keuze, of naargelang wat je in huis hebt. 

  1. 5. Laat de partjes kweepeer zachtjes meekoken gedurende een half uur tot drie kwartier. De kweepeer moet net zacht genoeg zijn om er met een mes doorheen te kunnen glijden. 

  1. 6. Serveer ze warm bij het hoofdgerecht … of laat ze afkoelen in de siroop en serveer als dessert met een bolletje ijs en speculooscrumble erbij. 

 

 

Koop je groenten en fruit met je maaltijd- of ecocheques in je buurtwinkel of bij je lokale handelaar!