Je voordelen

Hoe kom je warm de winter door?  

Hoe kan je jezelf verwarmen tijdens de koude maanden zonder al te diep in je portemonnee te tasten? Volg onze tips.

 

De winter staat voor de deur. De temperaturen duiken naar beneden en de lucht koelt af. Tegelijkertijd waren de energieprijzen nog nooit zo hoog. Hoe kun je je factuur wat verlichten door je op een natuurlijke manier te verwarmen? Deze 6 ideetjes zullen je helpen om het deze winter warm te krijgen zonder te veel gas en elektriciteit te verbruiken. 

 

Eet voeding waarvan je opwarmt 

Sommige voeding verhoogt je lichaamstemperatuur. Het stofje capsaïcine in peper en paprika’s activeert de bloedsomloop en warmt het lichaam op. Ook warme dranken verhogen de temperatuur van het lichaam bij koud weer. Drink echter nooit te hete drankjes. Zodra je gaat zweten, koelt je lichaam weer af! 

Met je Eco Pass kun je ook thermosflessen/isothermische doosjes kopen om je warme dranken en warme maaltijden mee te nemen naar het werk of naar school. 

 

Slaap met een verwarmd kersenpitkussen en een wollen deken 

Voor een kwalitatieve nachtrust slaap je best in een frisse kamer. 19° is het maximum. In de winter is het echter niet altijd leuk om tussen koude lakens te kruipen. Om je ’s nachts te verwarmen zonder de verwarming aan te zetten, kun je enkele minuten voor het slapengaan een kersenpitkussen opwarmen en onder je lakens leggen. Door de warmte van het kussen zetten je bloedvaten uit, waardoor de bloedcirculatie verbetert.  

 

Een andere tip die uit de koude landen is overgewaaid: leg een deken op je bed dat volledig van wol is gemaakt. Wol heeft de bijzondere eigenschap dat het lichaamswarmte vasthoudt en zweet afvoert via de vezels ... De garantie voor een comfortabele nachtrust. 

 

Draag kledij in laagjes 

Kleed je aan als een ui – volgens het drielagensysteem – om het in de winter op een natuurlijke manier warm te krijgen. Deze techniek werd vroeger vooral door sporters toegepast, maar is intussen bij iedereen goed ingeburgerd. Draag verschillende laagjes van dunnere stoffen boven elkaar om het warm te hebben. Begin met thermisch ondergoed. Daarboven een wollen trui. Tot slot nog een waterdichte jas en een sjaal.  En als je thuisblijft: vervang de jas gewoon door een comfortabel wollen vestje. 

 

Blijf in beweging 

Om warm te blijven in de winter moet je bewegen! Je lichaamstemperatuur gaat omhoog als je blijft bewegen. Hoe minder je beweegt, hoe kouder je het hebt. Huppel ter plaatse om je bloedcirculatie vlot op gang te houden. Ook dansen, touwtjespringen of wat stretchoefeningen zijn goede alternatieven. Als je zin hebt, kun je ook het huishouden doen (stofzuigen, het bed opmaken …): zo sla je twee vliegen in één klap want met huishoudelijke taakjes verbrand je tot wel 300 calorieën per uur! 

 

Laat de zon binnen en verlucht je huis 

Laat de zon bij mooi weer op de ramen schijnen om een ruimte in de winter snel op te warmen. Een eenvoudige tip die je enkele graadjes oplevert. Trek ’s avonds de gordijnen toe zodat minder warmte kan ontsnappen. Dicht met tochthonden en kussens de ramen en onderkant van deuren af om tocht te vermijden.  

 

En het is bij om het even welke weersomstandigheden altijd goed om het huis elke dag 2 x 15 minuten te verluchten om de lucht te verversen en de luchtvochtigheid te verlagen. Wist je dat bij koudere temperaturen de luchtvochtigheid in huis stijgt waardoor je meer moet verwarmen dan in een ruimte met droge lucht?  

 

Bij koud weer is de lucht in huis vochtiger. Het is echter zo dat een vochtige woning meer verwarming vraagt dan een huis met droge lucht. Conclusie: verluchten verjaagt het vocht zodat je minder verbruikt! 

 

Benut je elektrische apparaten in huis 

Nog een laatste tip: gebruik de apparaten in huis om de lucht wat op te warmen. De oven, kookplaat … Het is natuurlijk niet de bedoeling om je apparaten zomaar leeg aan te zetten, maar wel om het gebruik te benutten om de temperatuur wat te verhogen. In de winter is met andere woorden elk excuus goed om voedzame gerechtjes op tafel te toveren, zoals gratin, lasagne en andere winterse lekkernijen! 

 

Nog meer tips nodig? Lees onze 5 efficiënte tips om te besparen op je energiefactuur!