Je Voordelen Charlotte

Goede voornemens gemaakt? Zo hou je ze vol!

Gezonder eten, meer bewegen en regelmatig sporten. Volgens onderzoek houdt slechts 8% van de mensen zich aan zijn goede voornemens. “Lap! Daar gaan mijn goede bedoelingen”, denk je.

Geen nood! Dankzij Zeker Sporten ben je verzekerd dat jouw goede voornemens in 2019 uitkomen.   De 24u/24 sportverzekering voor individuen en gezinnen is een initiatief van Sporta-federatie. Uniek is de combinatie van een uitgebreide dekking (inclusief hartfalen) met laagdrempelige, fitte tips. Trakteer jezelf op het ideale recept voor een blakende gezondheid met jouw Sport & Culture Pass®. 3,2,1, …. Start.

Formuleer je voornemens SMART

Goede voornemens bij de start van het nieuwe jaar heeft vrijwel iedereen. Toch blijkt het enorm moeilijk om je beloftes na te komen. Hoe zorg je ervoor dat je jouw doelen wél realiseert? Maak jouw voornemens SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Stap 1: Maak je voornemen specifiek

Hoe specifieker jouw doel, hoe groter de kans dat je daadwerkelijk acties onderneemt om het te bereiken.

Voorbeelden van specifieke doelen:

  • Loop 5 kilometer per week
  • Zet 10.000 stappen per dag
  • Fiets 3 keer per week naar je werk, familie, vrienden of de winkel

Met de sportverzekering die inbegrepen is in jouw Zeker Sporten-pakket hoef je jezelf geen zorgen te maken wanneer je gaat wandelen, lopen, fietsen, zwemmen, rolschaatsen, fitnessen of aan yoga doet.

  
 

Stap 2: Maak je voornemen meetbaar

Om jouw doel meetbaar te maken, moet je het resultaat kunnen waarnemen. Hoe doe je dat? Houd de vooruitgang van je trainingen bij. Bekijk de resultaten regelmatig en je zal zien dat jouw inzet beloond wordt.

Enkele quick wins:

  • Hou je trainingen bij in een dagboek
  • Meet je gewicht
  • Neem een inspanningstest af bij de sportarts

Stap 3: Zorg voor een acceptabel voornemen

Een uitdaging die de lat te hoog voor je legt, kan je beter van jouw lijstje schrappen. Nog geen sportervaring? Geen probleem! Via Zeker Sporten kan je zorgeloos stap voor stap starten met sporten. De uitdaging kan je verhogen naargelang je ervaring opbouwt.

Stap 4: Maak je voornemen realistisch

“A goal without a plan is only a wish”. Daarom raden we aan om jouw doel op te splitsen in haalbare trainingsschema’s die je stap voor stap kan voltooien. Terwijl jij beter en beter wordt, kunnen ook jouw trainingen in moeilijkheidsgraad stijgen.

Stap 5: Zorg voor een tijdsgebonden voornemen

Hang een tijdslimiet of deadline aan je doel. Niets houdt je tegen om jouw challenge op te knippen in kleine stukken. Zolang je weet tegen wanneer je jouw doel wil bereiken, kan je de nodige inspanningen plannen. Zonder deadline is jouw doel enkel een actie.

  

Houd het gezond

Wees ambitieus, maar ook realistisch. Overijverige sportfanatici komen al snel in de problemen door net dat tikkeltje extra te willen doen. Gedrevenheid is een fantastische kwaliteit, maar let op… vermijd deze 3 valkuilen:

Valkuil 1: Overtraining

Overtraining komt zeker niet alleen bij topsporters voor, ook bij de gewone sporters zoals jij en ik. Dit kan je vermijden door inspanningen optimaal af te wisselen met recuperatieperiodes.

Let ook zeker op de juiste intensiteit. De meest gemaakte fout is nog altijd dat sporters te intensief sporten bij hun lange duurtrainingen. Doe dus ook even kalm aan en laat je lichaam recupereren.

Valkuil 2: Crashdieet

Na de feestdagen komen de creatiefste diëten naar boven. Het ontbijt overslaan, enkel een yoghurtje als lunch en ’s avonds groentjes met vlees of vis. Let op, hierdoor loop je het risico om doorheen de dag draaierig te worden en je slap te voelen.

De beste manier om te vermageren, is je voeding structureel veranderen. Luister naar je lichaam. Wat voor iemand anders werkt, kan voor jou net ongezond zijn. Gelukkig kan je bij Zeker Sporten rekenen op fitte tips, zodat je doordachte voedingskeuzes kan maken.


Valkuil 3: Overbelasting

Je kunt je spieren tot het uiterste drijven, maar dat krijg je de volgende dagen net zo hard terug, met heel wat helse pijnen. Met andere woorden: kies voor een geleidelijke in plaats van een te snelle opbouw in je trainingen.

Deze fitte tips zijn slechts één van de vele voordelen waarvan onze Zeker Sporten-leden genieten. Wist je trouwens dat je mutualiteit jouw verzekeringspakket gedeeltelijk of volledig terugbetaalt? En dat je 24u/24 verzekerd bent voor gezondheidssporten? Dat geeft je nog meer motivatie om je goede voornemens waar te maken!

  

 
Geef niet op

  
Tenslotte hou je best in gedachten dat de weg naar je doel altijd hobbeliger is dan het plan. Laat je niet achteruitslaan door een dip of terugval. Onthoud deze laatste aanmoedigende tips tijdens de moeilijke tijden: 

  • Accepteer de tegenslag en ga door
  • Hou je einddoel voor ogen en laat je niet ontmoedigen
  • Wees niet te streng voor jezelf
  • Geloof in jezelf en blijf optimistisch

Klaar om je goede voornemens een heel jaar vol te houden? Gebruik dan nu jouw Sport & Culture Pass® en laat je ondersteunen door een Zeker Sporten-pakket vol fitte tips en een sportverzekering. Bovendien stimuleert je mutualiteit die gezonde levensgewoonte door jouw verzekeringspakket gedeeltelijk of volledig terug te betalen. Ready, set, go!
 
Over Zeker Sporten 

Zeker Sporten is een product van multisportfederatie Sporta, die ondersteuning geeft aan 70.000 clubsporters in Vlaanderen. Onze uitdaging: zoveel mogelijk mensen op een gezonde manier aan het sporten krijgen. Met Zeker Sporten wil Sporta tegemoetkomen aan de vraag van steeds meer moderne sporters die buiten de traditionele clubstructuren willen sporten en bewegen.

Iets voor jou?
Www.zekersporten.be
M zekersporten@sporta.be
T 03/286.58.34