Je Voordelen

Goed voor je gezondheid: 8 soorten rood fruit voor deze zomer

De terugkeer van de zomerdagen is ook de start van het rode fruitseizoen. Een zomer lang nodigt rood fruit je uit tot gezond snacken. Het bevat immers weinig calorieën en veel water, vitamines en antioxidanten.  
 
Wil jij lang leven en in volle vorm? Kies dan voor rood fruit, dat een wonderlijk effect heeft op je gezondheid. Laat je verleiden door rode vruchten tijdens de zomermaanden: voeg ze toe aan je salades, desserts of yoghurt … en geniet een zomer lang van hun weldaden! 
 

 

  

 

De weldaden van rood fruit voor je gezondheid

 
Wat zijn de weldaden van rood fruit voor je gezondheid? Eigenlijk is alles goed aan rood fruit. Het helpt de veroudering van sommige cellen te vertragen en zelfs te stoppen. Rood fruit bestrijdt dan ook doeltreffend de verschijning van bepaalde kankers. 
 
Rood fruit bevat: 
 
• weinig calorieën 
 
• veel water 
 
• veel vitamines 
 
• veel antioxidanten 
 
Er zijn talloze redenen om je bord op te fleuren en te parfumeren met rood fruit. 
 
 
 

8 soorten rood fruit voor een topgezondheid

 
Voeg deze 8 rode fruitsoorten aan je gerechten toe voor een zomer in topvorm! 
 
Aardbeien 
De heerlijke aardbei geeft je immuunsysteem een echte boost. Aardbeien zijn rijk aan vitamine C. Ze krikken je energiepeil op, vullen je mineralen aan én bevatten weinig calorieën. Dit rode fruit verschijnt bij de start van de lente. Gewoonlijk eet je het bij je yoghurt, smoothie, uit het handje of met wat suiker of slagroom. 
 
Kersen  
In een taart, rauw, in een compote of confituur: de kers is een heerlijk rood fruit vol vitamines waar je vanaf mei van kan genieten. Dat maakt de kers tot het eerste fruit met pit van het jaar. Kersen bevorderen de spijsvertering en hebben een zuiverende en vochtafdrijvende werking. Eet ze echter met mate, want ze bevatten veel suiker. 
 
Bosbessen
Bosbessen bevatten veel antioxidanten. Daardoor kunnen ze de ontwikkeling van bepaalde kankercellen afremmen. Dit rode fruit wordt in de zomer geplukt – meer bepaald van juni tot september – en is goed voor je ogen: bosbessen zouden je nachtzicht verbeteren. Tot nu toe heeft geen enkele wetenschappelijke studie deze troef evenwel kunnen bevestigen. 
 
Frambozen
Frambozen bevatten veel vezels en water. Ze bevorderen de bloedcirculatie. Hun hoge gehalte aan antioxidanten helpen bovendien cardiovasculaire ziektes te voorkomen. Frambozen bevatten weinig suiker en zijn een van de calorie-armste rode fruitsoorten. Ze zijn dan ook populaire ingrediënten in tal van diëten. Het framboosseizoen duurt van juli tot augustus. 
 
Aalbessen 
De aalbes is een zure zomervrucht. Afhankelijk van de variëteit en de groeiplaats zijn de vruchten rijp tussen juli en oktober. De aalbes is een rode vrucht met zeer weinig suiker. Voeg hem 's ochtends toe aan gewone yoghurt, aan een fruitsalade of aan een hartige salade en je bent de hele dag in vorm! 
 
Zwarte bessen 
Zwarte bessen zijn erg doeltreffend tegen reuma en keelpijn! Je vindt ze in het wild in hagen en vochtige bossen. Dit rode zomerfruit is niet alleen buitengewoon rijk aan vitamine C en antioxidanten, maar werkt ook ontstekingsremmend. Aalbessen kennen echter een kort seizoen: ze zijn op hun lekkerst van eind juli tot eind september.  
 
Braambessen 
De braambes behoort tot de moerbeifamilie. Deze bes is de vrucht van de braamstruik. Hij groeit op doornige lianen, is rijk aan vezels en water en verbetert de spijsvertering. De vochtafdrijvende eigenschappen beschermen ook tegen infecties van de urinewegen. De wilde braam zou oorspronkelijk uit Klein-Azië komen. De gekweekte braam komt dan weer uit Europa. Hij wordt gegeten van juli tot oktober. 
 
Bosaardbeien
Zoals zijn naam al aangeeft, groeit de bosaardbei in de bossen van juni tot september. Bosaardbeien zijn kleiner dan klassieke aardbeien. Ze hebben een uitgesproken smaak die meteen herkenbaar is. Deze rode zomervrucht draagt bij tot een betere bloedcirculatie en kan het zenuwstelsel stimuleren. Opgelet, verwar de bosaardbei niet met de schijnaardbei, want die is behoorlijk giftig! 
 
 

 Wil je deze zomer rood fruit kopen?

 
Koop je rood fruit met je maaltijd- of ecocheques in je buurtwinkel of bij je lokale handelaar!