Je Voordelen

Gezond thuiswerken: 5 praktische tips

De voorbije weken hebben we massaal het kantoor ingeruild voor de keuken- of livingtafel. Door thuiswerken te verplichten, wil de overheid ons beschermen tegen het coronavirus. Maar wie beschermt jou dan tegen de nadelen van thuiswerk? Dat doen wij, met deze 5 praktische tips voor gezond thuiswerken.

Thuiswerken kan al snel tot een ongezonde levensstijl leiden. Je graait vaker iets uit de koelkast of de koekjesdoos, je stoel is meestal niet zo ergonomisch verantwoord als die op het werk en je stappenteller is plots technisch werkloos. Als je ook bij het thuiswerken een gezonde levensstijl wil aanhouden, zal je enkele regels voor jezelf moeten instellen. Gelukkig zijn die niet zo moeilijk.

 

 

Tip 1: Gezond thuiswerken = plannen


Als je thuiswerkt, valt de omgevingsdruk weg. Stel voor jezelf dus een uurrooster op, en plaats het meest intensieve werk op de uren van de dag waarop jij het efficiëntst bent. Zijn je kinderen ook thuis? Maak dan ook met hen duidelijke afspraken wanneer je aan het werk bent, en wanneer er tijd is om samen iets te doen. Wanneer jij aan het werk bent, kunnen zij bijvoorbeeld even tv-kijken, gezelschapsspelletjes spelen of schoolwerkjes maken. Als je partner ook thuis is, kunnen jullie met elkaar afwisselen.

Wees echter niet te streng voor jezelf. Zeker als je met kinderen thuis werkt, zal het niet altijd lukken om werk en privé te scheiden. Dat is helemaal niet erg. Integendeel, af en toe een knuffelmomentje tussendoor kan je zelfs helemaal opfleuren! Het is nu ook een goed idee om tussendoor samen de huishoudelijke taakjes te doen. Zo hoeven je kinderen zich nooit eenzaam te voelen.

 

 

Tip 2: Creëer een aangename werkruimte


Werken vanuit je luie zetel klinkt misschien verleidelijk, maar je zal al snel merken dat het erg slecht is voor je productiviteit. Overweeg dus om een aparte werkruimte te creëren in huis. Alleen al door die ruimte te betreden, schakelen je hersenen automatisch over op werkmodus. Je kan bijvoorbeeld een logeerkamer of een deel van je slaapkamer omvormen naar een kantoorruimte. Heb je die ruimte niet? Maak je keukentafel dan helemaal leeg zodat je niet afgeleid wordt.

Zorg daarnaast voor voldoende frisse lucht en daglicht in je werkruimte, en maak het aangenamer met enkele planten. Of zet ook je kinderen aan het werk en vraag hen je ruimte op te fleuren met tekeningen of knutselwerkjes. Zeker nu je dagen achter elkaar thuiswerkt, loont het tot slot de moeite om te investeren in een goede, ergonomische bureaustoel.

 

Tip 3: Beweeg voldoende


Langdurig zitten wordt wel eens de grootste ziekte van de komende eeuw genoemd. Het veroorzaakt tal van gezondheidskwalen, zoals cardiovasculaire aandoeningen, zwaarlijvigheid, suikerziekte en zelfs vroegtijdig overlijden. Het Vlaams Instituut Gezond Leven raadt aan om minstens elke 30 minuten recht te staan. Een handige tip is jezelf de gewoonte aan te leren om al je telefoongesprekken al wandelend te houden. Probeer daarnaast ook regelmatig stretchoefeningen uit te voeren, waarbij je veel aandacht schenkt aan je heupen en rug.

 

 

Tip 4: Eet gezond


Snacken is de meest voorkomende zonde onder thuiswerkers. Probeer dus voldoende en evenwichtig te eten om de neiging tot snacken te onderdrukken. Voor jezelf een gezonde werklunch bereiden is trouwens een ideale manier om te ontspannen. Toch een hongertje? Geef dan de voorkeur aan gezonde tussendoortjes, zoals fruit of noten. Weer zoveel mogelijk cafeïnehoudende dranken en drink voldoende water.

Probeer je voeding in een buurtwinkel te kopen zodat je geen al te grote verplaatsingen hoeft te maken. Bovendien help je zo de lokale buurthandelaars die momenteel door een zware crisis gaan. Je vindt lokale voedingswinkels in onze zoekmachine voor lokale handelaars.

 

    

 

Tip 5: Zet jezelf op informatiedieet


In deze coronatijd is je behoefte aan nieuws ongetwijfeld erg groot. Dat is logisch, maar ook erg inefficiënt: al dat nieuws en die pushberichten leidt je immers voortdurend af en brengt je bovendien in een negatieve emotie. Daarom is het een beter idee om na je werkdag tijd te voorzien waarin je het nieuws van de dag opvolgt. Schakel overdag dus zoveel mogelijk meldingen van je telefoon uit en leg hem buiten handbereik.

Ook e-mails zijn trouwens een grote afleider. Zet pop-ups van je e-mailprogramma daarom uit en bekijk je mails enkel op vaste, vooraf bepaalde tijdstippen.

 

 

Extra tip: dans!


In deze coronatijd is je behoefte aan nieuws ongetwijfeld erg groot. Dat is logisch, maar ook erg inefficiënt: al dat nieuws en die pushberichten leidt je immers voortdurend af en brengt je bovendien in een negatieve emotie. Daarom is het een beter idee om na je werkdag tijd te voorzien waarin je het nieuws van de dag opvolgt. Schakel overdag dus zoveel mogelijk meldingen van je telefoon uit en leg hem buiten handbereik.

Ook e-mails zijn trouwens een grote afleider. Zet pop-ups van je e-mailprogramma daarom uit en bekijk je mails enkel op vaste, vooraf bepaalde tijdstippen.