Terug naar Inhoud Mag'
Familie

Gezond barbecueën … het kan!

En als we deze zomer onze traditionele barbecue eens helemaal anders aanpakken? Weg met caloriebommen als worsten, merguez en vette sausen! Dit is ons recept voor een smakelijke én gezonde barbecue.

Wit vlees en vis zijn onze favorieten

Je beste bondgenoten voor een geslaagde barebecue zijn kip, kalkoen en eend. Bestrooi ze overvloedig met specerijen: kurkuma, curry, verse of gedroogde Provençaalse kruiden, … Als spiesjes je lievelingskost zijn, wissel de stukjes vlees dan af met groenten of fruit. Bijvoorbeeld ananas en kip zijn de beste maatjes.

Mag het voor de afwisseling eens origineler? Leg dan een vis op de barbecue! Een kabeljauwfilet met een streepje olijfolie, een beetje citroen en verse kruiden in een papillot … om duimen en vingers bij af te likken!

Is de lokroep van een malse côte à l’os of van vleesspiesjes toch te sterk? Dan zijn je plaatselijke slager en Belgisch vlees je vertrouwen dubbel en dik waard. Steeds meer slagers aanvaarden bovendien de Sodexo Card®!

Sausjes? Die maken we toch lekker zelf!

Laat de potten met bereide sausen maar in de koelkast staan. Deze keer ga je zelf aan de slag met een beetje yoghurt, bieslook, look, citroen, peper en zout.

Barbecueën kan trouwens ook zonder begeleidende sausen als je het vlees eerst marineert. Het krijgt op die manier meer smaak en je vermijdt dat het uitdroogt. De diversiteit aan marinades is vrijwel onbeperkt: met honing, sojasaus, ahornsiroop, mosterd, kokosmelk, … Het enige wat je moet doen is aan één van deze ingrediënten olijfolie, peper en zout toevoegen. Dompel het vlees er bij voorkeur al de dag ervoor in voor een nog smakelijker resultaat. Wedden dat niemand nog naar de sauspot vraagt?

Bijna vergeten: de aardappelen...

Kies de juiste bijgerechten en laat klassiekers als aardappelen met lookboter of brood eens een keertje weg. Ga voor een koude of warme gevarieerde groenteschotel (bij voorkeur bio en/of van een lokale producent), champignons die je vult met plattekaas, een slaatje op basis van rijst of quinoa. Schijfjes aubergine of courgette op de barbecue grillen is ook een heel goed idee.

Baktips

Vergeet niet om tijdens het bakken je vlees regelmatig om te draaien op de rooster. Het neemt dan minder schadelijke stoffen op die eventueel uit de barbecue opstijgen … en het is minder droog.

Let er ook op dat de rooster altijd heel schoon is vóór je de barbecue aansteekt. Een natuurlijke tip om de rooster schoon te maken: laat hem 30 minuten weken in een bak water waarin je 5 soeplepels natriumbicarbonaat hebt opgelost. Wrijf vervolgens een beetje bicarbonaat met een vochtige spons op de plekken van de rooster waar het vet is aangekoekt.

Nog een trucje om gezond te bakken: wacht altijd tot de houtskool helemaal wit ziet en er geen vlammen meer te bespeuren zijn. Net nadat de laatste vlammen vanzelf gedoofd zijn, is het ideale moment om te beginnen bakken!

Je merkt dat gezond én lekker barbecueën helemaal niet zo moeilijk is. Smakelijk!

Terug naar Inhoud Mag'

Ontdek onze exclusieve wedstrijd !

Ik neem deel

Nog geen lid?

Lid zijn van Sodexo4You biedt u tal van voordelen. Dankzij uw persoonlijk profiel kan u van verschillende kortingen en exclusieve aanbiedingen genieten. Gebruik uw Sodexo Card® of een andere Sodexo cheque om u vandaag nog te registreren.