Je Voordelen

Een snel en evenwichtig ontbijt

Een Belgisch ontbijt is gewoonlijk (erg) zoet: wit brood, confituur, ontbijtgranen, fruitsap, warme chocolademelk … Veel lege calorieën, een suikerspiegel die op en neer danst en de honger of vermoeidheid die toeslaat tegen 11 uur. Hier zijn enkele tips voor een snel en evenwichtig ontbijt om je dag fit en gezond te starten.
 

 

➤ Het ideale ontbijt

Een goed ontbijt bestaat uit:

• Volkoren of amper bewerkte ontbijtgranens
• Proteïnen
• Vetten voor de essentiële vetzuren
• Vers fruit voor de vitamines, mineralen en vezels
• Drank om te hydrateren


➤ Volkoren ontbijtgranen

Volkoren ontbijtgranen zorgen ervoor dat je lichaam continu energie krijgt in plaats van in pieken, zoals dat gebeurt met wit brood en bewerkte ontbijtgranen. Kan jij niet zonder je boterhammen? Geef dan de voorkeur aan volkorenbrood, spelt of roggebrood om het graan af te wisselen.


➤ Havervlokken, de supervoeding

Havervlokken behoren tot de volkoren ontbijtgranen en hebben het voordeel bijzonder rijk aan vezels te zijn. Dat maakt ze tot supervoeding voor een gezond ontbijt. Als porridge, in granola of in koekjes, hun gebruiksmogelijkheden zijn eindeloos.


➤ Proteïnen en vetten

Proteïnen vind je onder meer in eieren, trouwens ook een bron van vetten, of mager vlees. Verkies je proteïnen en vetten van plantaardige oorsprong, dan zijn noten (walnoten, hazelnoten, amandelen, enz.) en zaden (pompoen, zonnebloem, vlas, enz.) een goede keuze.


➤ Vers fruit

Om de kwaliteit van de voedingsstoffen in fruit zo goed mogelijk te behouden, eet je je fruit best vers, en liefst in het seizoen en lokaal gekweekt. Momenteel kan je bijvoorbeeld voor Belgische appels en peren kiezen, of voor citrusvruchten.


➤ Drank

Het is belangrijk om goed te hydrateren na het slapen, en daarbij snelle suikers te vermijden. Fruitsap valt af te raden, want het bevat geen vezels meer. Die vezels zorgen er namelijk voor dat je de suikers uit het fruit minder snel opneemt. Geef dus de voorkeur aan koffie, thee, kruidenthee of water dat op smaak is gebracht met fruit.

 

➤ Ideeën voor een snel en evenwichtig ontbijt

• Boterhammen van volkorenbrood met amandelpasta of pindakaas en schijfjes appel.

• Een porridge van havervlokken met gedroogd fruit, enkele partjes clementine, zonnebloempitten of lijnzaad en een fijn lijntje agavesiroop.

• Speltbrood met kaas en noten, en een peer.

 

➤ Een gezond ontbijt voor de kinderen

Het is niet eenvoudig om kinderen van hun suikergewoontes af te helpen. Dit recept voor huisgemaakte granola is evenwel erg geliefd bij kinderen, en laat je toe hun suikerinname te beperken. Geef er een stuk fruit bij en een drankje zonder toegevoegde suiker naar keuze voor een uitstekend begin van de dag.


Ingrediënten:


• 200g havervlokken
• 100g hazelnoten
• 100g amandelen
• Vloeibare honing (hoeveelheid naar smaak en volgens het gewenste suikergehalte, dat je na verloop van tijd kan afbouwen) en wat plantaardige olie

 

Recept:


• Mix de hazelnoten en de amandelen
• Meng met de havervlokken
• Voeg de vloeibare honing en de olie en toe en meng
• Plaats ongeveer 30 minuten in een oven op 160°
• Voeg wat je maar wil toe in functie van jouw smaakvoorkeuren en die van je kinderen: rozijnen of ander droog fruit, stukjes chocolade enz.

 

 

➤ Waar vind je alle ingrediënten?

Bij je biowinkel, je kruidenier om de hoek of je lokale landbouwer vind je vaak de meest kwalitatieve ingrediënten. Bovendien help je de lokale economie zo een handje. Ontdek dankzij onze zoekmotor wie je Sodexo cheques aanvaardt en betaal met je Sodexo Card.