Je Voordelen

De voedingswaarde van een ei

In een omelet, zachtgekookt, een roerei of een spiegelei: in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, verdient het ei een plek in een gezonde en evenwichtige voeding. Ontdek zijn voedingswaarden en troeven. 

 

Eieren genieten niet altijd de beste reputatie. Nochtans zijn ze rijk aan weldoende vitamines, proteïnes en oligo-elementen. 

De omstandigheden waaronder de eieren worden geproduceerd, hebben ook een grote invloed op de voedingswaarde van het ei. Zo zal een ei van een biologische boerderij meer voedingswaarde hebben en evenwichtiger zijn dan een ei van een "scharrelkip". 

 

 

 Een ei bevat proteïnes en vitamines 

Eieren zijn van nutritioneel belang dankzij hun eiwitgehalte. Ze zijn zo rijk aan essentiële aminozuren, dat ze bijna het ideale eiwit’ vormen. Wist je dat twee eieren evenveel eiwitten leveren als 100 g vlees of 100 g vis? 

Maar ze hebben nog meer voedingskwaliteiten. Eieren bevatten bijvoorbeeld ook veel vitaminen: A, D, E en B-vitaminen (B2, B5, B9, B12), die uitstekend zijn voor het geheugen. 

Tot slot zit een ei ook vol oligo-elementen en mineralen: selenium, fosfor, zink, natrium, kalium en ijzer. 

 

 Eieren stillen je honger 

Eieren zijn niet heel calorierijk, maar slagen er toch in je honger snel te stillen. Knort je maag overdag? Met een hardgekookt ei hou je het makkelijk vol tot de volgende maaltijd. Of eet er eentje voor het aperitief, zodat je je niet op de chips en andere zoute zonden stort. Voor een volledige en vullende maaltijd kan je een hardgekookt ei combineren met een groente. 

 

 En de cholesterol? 

Lange tijd werd eieren verweten een slechte invloed te hebben op het hart en de aders. Dit blijkt echter een mythe. Eieren verhogen de cholesterol niet. Toch blijven ze af te raden voor diabetici. Eén ei bevat ongeveer 186 mg cholesterol, voornamelijk in de dooier. 

 

 De verschillen tussen het eigeel en het eiwit 

De voedingswaarden van het eiwit en de dooier zijn niet gelijk. Eiwit bevat voornamelijk proteïne en water. Geel bevat luteïne en zeaxanthine, twee antioxidanten die het risico op maculadegeneratie en cataract verkleinen en helpen het gezichtsvermogen op peil te houden. 

De eidooier is dan weer een goede bron van choline, dat bijdraagt tot de ontwikkeling en de werking van de hersenen. Een tekort aan choline kan leiden tot onomkeerbaar geheugenverlies, zoals bij de ziekte van Alzheimer. 

 

 

 

 En de nadelen? 

Eieren hebben een reële voedingswaarde. Toch overdrijf je er beter niet mee. Als je ze regelmatig en in grote hoeveelheden eetzal je ze slecht verteren door hun hoge zwavelgehalte. Eieren kunnen dan darmstoornissen veroorzaken. Wil jij verse eieren recht van de boerderij of je lokale handelaar in je buurt? Je kan ze met je maaltijdcheques en ecocheques betalen.