Je Voordelen

5 tips voor een gezonde lunchbox voor je kind

Komen je gesmeerde boterhammen vaak onaangeroerd terug van school? Dan wordt het misschien tijd om de lunch van je kind anders aan te pakken. Met deze 5 tips maak je in een mum van tijd een gezonde brooddoos waar je kind niet aan kan weerstaan!

 

 

 

Tip 1: in een gezonde lunchbox hoort geen wit brood

Wit brood bevat minder voedingsvezels, mineralen en vitaminen dan bruinbrood en volkorenbrood. Houden je kids niet van bruinbrood? Probeer ze dan te verleiden met tweekleurige boterhammen, gemaakt van één snee wit en één snee bruinbrood. Of varieer eens met een wrap of een koude pastaschotel!

 

Tip 2: Het zit ‘m in de presentatie

Fruit en groente worden het vaakst retour gestuurd in een gezonde brooddoos. Tenzij je ze wat origineler presenteert. Je kan er bijvoorbeeld een fruitige BBQ van maken door het fruit op een satéstokje te spiesen. Of je kan de groente in grappige vormpjes snijden die kinderen in één keer in hun mond kunnen stoppen.

 

Tip 3: Met liefde gemaakt, dat smaakt

Positieve bekrachtiging blijft een van de meest efficiënte opvoedingsmethoden. Een leuk of teder briefje in de lunchbox kan wonderen doen om de lunch van je kind in een hoogtepunt van de dag om te toveren in plaats van een stresserende verplichting.

 

Tip 4: Sausje daarbij?

Groenten zien er appetijtelijk uit wanneer ze net gesneden zijn, maar na een paar uur door elkaar geschud te zijn in een brooddoos, zien ze er al een heel stuk droger en verlepter uit. Waarom zou je er dus niet een dipsausje bij serveren in een potje? Volgens onderzoek verdubbelde het eten van groente bij kinderen van 31 naar 64 procent als er een dipsausje aan te pas kwam!

 

Tip 5: Lunchen met de Avengers

Een ecologische bamboebrooddoos in Scandinavische kleuren scoort misschien hoog op jouw hipheidsmeter, maar niet noodzakelijk op die van je kinderen. En tot slot van rekening is het hun middagpauze. Laat hen dus voor één keertje die coole brooddoos uitkiezen met hun favoriete idool op.

 

➤ Recept voor een gezonde lunchbox: supermakkelijke wraps

Ingrediënten

• 1 tortilla

• 2 el hummus

• 1 blad sla

• ¼ wortel, geraspt

• 4 reepjes komkommer of avocado

• 1 el gehakte tomaten

• 2 el geraspte cheddar

 

Bereiding

Leg de tortilla plat. Bestrijk de onderste helft met hummus. Leg het slablad in de breedte op het middelste deel van de hummus. Schik hier opnieuw in de breedte de wortel en de komkommer of avocado op. Besprenkel met de tomaten en de cheddar.

Plooi het onderste van het humusdeel tot net over het beleg. Plooi ook de zijkanten van de tortilla over het beleg. Rol de tortilla nu helemaal op tot boven. Nu heb je een stevige tortilla die niet uit elkaar zal vallen! Snij hem in twee en stop hem in de brooddoos van je kind voor een heerlijke en gezonde lunch.

 

➤ Op zoek naar gezonde ingrediënten voor je lunchbox?

Met onze zoekmotor voor lokale handelaars vind je in een handomdraai een groentewinkel of biowinkel in je buurt. Je kan er betalen met je Sodexo Card en krijgt er het beste groente- en fruitadvies zomaar bovenop!