Mensen mijden de supermarkt
Met zijn 100 m2 is de kruidenierszaak van Erwin en zijn vrouw gemiddeld qua grootte. Ze ligt in Peizegem, een kleine deelgemeente van Merchtem, met zo’n 2700 inwoners. Heel wat mensen kennen de winkel, maar kwamen nog niet over de vloer. Tot corona mensen opnieuw dichter bij huis deed winkelen.
“We hebben heel wat nieuwe klanten mogen welkom heten”, zegt Erwin De Cock. “Zelfs mensen die niet uit het dorp zijn. De reden? Ze willen niet naar de supermarkt gaan. Voor hun veiligheid, maar ook omdat ze opkijken tegen wachtrijen.”
De kruidenier hoopt hen natuurlijk te behouden. “Je merkt dat mensen nu te voet komen of de fiets nemen. Hopelijk blijft die gewoonte en komen ze dan automatisch bij ons langs. En hopelijk behouden ze ook de reflex dat lokaal kopen ook de lokale economie steunt.”
Babbel meer dan ooit belangrijk
Tegenover de hogere omzet die de winkel de jongste weken boekt, staan ook wat extra kosten. Zo hebben Erwin en zijn vrouw een plexiglas aan de kassa geïnstalleerd en dragen ze plastic handschoenen. “En wij kuisen de winkel ook vaker”, klinkt het. “De toonbank en het bancontact-toestel ontsmetten we heel wat keren per dag en ook de vloer reinigen we meermaals per dag met Dettol.”
Op vlak van personeel zijn er echter geen veranderingen. De kruidenierszaak telt nog altijd drie medewerkers, die trouwens ook aan huis leveren. De Cock: “Dat deden we al, en dat blijven we ook doen. Vooral bij ouderen mensen die niet goed te been zijn of niet mogen buiten komen. We doen nu iets meer leveringen, maar de stijging is niet spectaculair. Maar we blijven wel enkel in Peizegem leveren. Leveren in andere dorpen kunnen we ons niet veroorloven.”
Voor wie wel naar de winkel komt, is er trouwens nog dat extraatje bij de lokale handelaar: de babbel. Zeker in dorpen een belangrijk aspect. “Zeker nu”, zegt Erwin. “We stellen de mensen gerust. Daar hebben ze nood aan.”

Geduld hebben en op voorhand bestellen
Voor Erwin een nieuwe klant moet bedienen vraag ik hem nog snel hoe klanten hem zouden kunnen helpen in deze tijden. “Door geduldig te zijn”, klinkt het meteen. “Heb begrip als een bepaald product even niet verkrijgbaar is. Niet iedereen reageert daar even goed op.”
Uiteraard is het belangrijk dat klanten ook de geldende regels goed opvolgen. Enkel door de nodige afstand te houden kan een kruidenierszaak veilig draaien.
“Ook op voorhand bestellen is een tip”, besluit Erwin De Cock. “Enkele dagen geleden kwam hier een man binnen die 30 broden wilde kopen. Dat heb ik geweigerd. Dan hebben mijn andere klanten niets. Had hij die bestelling op voorhand doorgegeven, was het natuurlijk wel gelukt.”
We weten wat ons te doen staat…